Децата като числа

Всяко дете има номер в училище. Лесно е за запомняне. Подреждат се номерата в главата на учителя, логично. Всеки номер започва да трупа още числа до себе си – оценки от изпитване, оценка от тестове, после срочни и годишни оценки, обикновено като средно аритметично от текущите оценки. Нищо лично, просто “обективна” оценка от ученето. На родителска среща отново – обратната връзка пак е число. Гордо се съобщават например двойките и естествено логичният извод – “не учи достатъчно”.

Може ли едно число да изрази успеваемостта на детето? Как проследяваме напредъка на децата? Могат ли само оценките от тестовете да дадат уникалната картина на всяко дете?

Основната функция на системата за оценяване е да бъде в подкрепа на развитието на учениците. Обоснованото, надеждно и справедливо оценяване, ориентирано към измерване на напредъка и степента на изпълнение на поставените цели, може да спомогне за изпълнението й. Казваме, че чрез учебните програми развиваме умения за критично мислене, за решаване на проблеми, а как се отразява това в системата за оценяване?

Ако мотивът на децата да ходят на училище е само защото така трябва и защото е нужно, за да вземат дипломи, то тогава кой ще изследва бързопроменящия се свят, кой ще е активна взаимодействаща си част с него и ще го прави по-добър? “Образованието не е подготовка за живота, а самият живот” – казва Джон Дюи. Учебните програми са предназначени за живота, нека и оценяването подпомага тази цел.

Споделяне

Свързани публикации

Осъзнаването на всяко нещо

Детето гледа филмче – знаем ли какво, освен, че е ангажирано и освобождава нашето внимание…

Виж Повече

Нещотърсачи! – ИГРИ ЗА ЛЯТОТО

Децата обожават приключенията и откривателството! Тези игри са подходящи за всяка възраст и могат да…

Виж Повече

Преразказите!

За да преразказва като отличник, едно дете е необходимо: ✅да се изразява добре ✅да чете…

Виж Повече

Силните страни на детето

Как да открием способностите на детето, ако то е напълно апатично и демонстрира липса на…

Виж Повече

Занималня след 4. клас?

Много често със започването на 5. клас децата се сблъскват с трудности с материала в…

Виж Повече

Преподаването

Пълна тишина, маси за двама, подредени в три редици. Пълно е с деца. Чува се…

Виж Повече

Математиката е предшественик на мисленето

Основното съдържание на математиката като наука дава възможност на учениците да се възползват от нея…

Виж Повече

7 Съвета за по-лесни домшани

Повечето родители не понасят многобройните домашни, защото повечето деца също ги мразят. И почти винаги има…

Виж Повече