Много често със започването на 5. клас децата се сблъскват с трудности с материала в училище, дори променят поведението си. Може да забележим, че са по-напрегнати и тревожни, че ученето става трудно, а емоциите надделяват.
В 5. клас изведнъж всичко се променя, вече няма един учител, който не само ни учи, но и ни одкрепя във всичко през деня. Няма го вече осигурения обяд, дори класната стая, в която ”да се скрием” като у дома си.
Появяват се нови и различни учители с различните си изисквания и различен подход на преподаване, към който трябва да се приспособят. Появява се нуждата от повече самостоятелност, от собствена отговорност за домашни и задължения.
От опита си през годините виждаме огромното влияние на Занималнята в 5. клас в успеваемостта на децата.
Получават всекидневна подкрепа от учител за уроци, домашни и затруднения в училище. Имат и сигурността като в домашна среда. Могат да споделят вълненията, очакванията, разочарованията си, могат да “отпуснат” емоцията, която ги превзема и да бъдат чути, да им бъде отговорено адекватно.
”Изчистването” и отпускането на детето помага за неговото съсредоточаване и съответно ползотворно учене. Затова и децата, които продължават да ходят на занималня и след 4. клас запазват успеха си, дори надграждат по-бързо и са по-мотивирани. Преживяват промените по- лесно и нямат пропуски в учебния материал.